Saturday, July 31, 2010

BULAN RAMADHAN : ANUGERAH DARI ALLAH SWT

Setiap muslim pasti merasai kedatangan bulan penuh barakah, iaitulah bulan Ramadhan. Bermula sejak dari bulan Rejab sehinggalah Syaa
ban, ramai dalam kalangan mereka yang sudah mempersiapkan diri untuk menyambut kehadiran Ramdhan Al-Mubarak. Ada yang memperbanyakkan puasa di kedua-dua bulan tersebut di samping amal ibadah yang lain, untuk seterusnya menjadi suatu motivasi buat dirinya untuk lebih mempertingkatkan amalan di bulan Ramadhan.

Bulan Ramadhan hadir dengan seribu satu pengertian. Ia hadir setiap tahun dengan pelbagai kelainan. Setiap bulan Ramadhan, kelazatannya pasti berbeza, kerana Allah s.w.t. Maha Kaya dan anugerahNya tiada bandingannya.

Namun, apabila menjelang bulan Ramadhan, ramai manusia mempunyai tanggapan dan persepsi serta perasaan yang berbeza-beza. Ada sebahagian daripada mereka, apabila bulan Ramadhan tiba, pertama sekali di fikirannya adalah "lapar". Maka, itulah sebenarnya bahagian untuknya di bulan tersebut. Ada juga apabia Ramadhan tiba, apa yang paling difikirkannya adalah penat, maka itulah bahagian untuknya di bulan tersebut. Ada pula apabila bulan Ramadhan tiba, apa yang difikirkannya: "bilakah Ramadhan akan berakhir?", maka orang tersebut pada hakikatnya telahpun tertegah daripada mendapat keberkatan bulan Ramadhan.

Namun, bagi golongan yang benar-benar mengerti nilai kehambaan diri mereka kepada Allah s.w.t., apabila tibanya bulan Ramadhan, maka apa yang difikirkan adalah: "bagaimana untuk mencapai redha Allah s.w.t. sempena berada di bulan Ramadhan yang penuh dengan kerahmatan ini?". Inilah kunci kejayaan orang-orang yang berjaya mendapat kelebihan bulan Ramadhan tersebut. Selain daripada golongan ini, mereka tidak dapat mengambil manfaat daripada bulan Ramadhan yang penuh keberkatan tersebut

Bulan Ramadhan adalah bulan di mana nilai amal ibadah dilipat gandakan di sisi Allah s.w.t, kerana sifat pemurah Allah s.w.t.. Amalan puasa di siang bulan Ramadhan sangat berkait rapat dengan kesabaran, oleh kerana itulah, pahala amalan tersebut dilipat gandakan sebanyak-banyaknya, bahkan melebihi tujuh ratus kali ganda, tidak seperti amalan-amalan lain. Ini kerana, ganjaran bagi orang yang bersabar tiada terhitung banyaknya.

Amalan puasa bukan sahaja suatu amalan yang tersendiri di bulan tersebut, tetapi juga diiringi dengan amalan solat sunat di malam bulan Ramadhan tersebut. Kelazatan bulan Ramadhan lebih berganda jika ibadah puasa di siangnya disertai dengan ibadah solat sunat Tarawih di malamnya, samada secara sendirian ataupun secara berjemaah di masjid. Ini kerana, gandingan puasa di siang hari dan solat sunat di malam hari membina sebuah kitaran kehidupan yang penuh dengan santapan kerohanian.

Banyakkanlah juga membaca Al-Qur'an dengan menggandakan bacaan berbanding dengan bulan-bulan biasa kerana bulan Ramadhan adalah bulan peluang di mana suasana beribadah itu sangat menjadi penyokong kepada seseorang muslim untuk terus melakukan ketaatan.
Ia suatu yang tidak dapat dicapai melainkan hanya di bulan Ramadhan. Oleh yang demikian, banyakkanlah melakukan amal ibadah terutamanya membaca Al-Qur'an kerana ianya merupakan antara sunnah Baginda Nabi s.a.w.. Dengan banyak membaca Al-Qur'an di bulan Ramadhan jugalah, ikatan hati seseorang dengan bulan Ramadhan akan bertambah kuat kerana bulan Ramadhan itu sendiri adalah bulan Al-Qur'an atau bulan turunnya Al-Qur'an. Jadikanlah eratkanlah lagi hubungan kamu dengan bulan Ramadhan melalui bacaan dan hafalan Al-Qur'an serta mendalami makna-maknanya. Barakah dan kunci kejayaan seseorang dalam bulan Ramadhan ada pada kuatnya hubungannya dengan bulan Ramadhan dalam rangka untuk meningkatkan hubungannya dengan Tuhannya.

Bulan Ramadhan, bulan rahmat. Bulan Ramadhan, bulan Maghfirah (keampunan). Bulan Ramadhan bulan Itqu (pelepasan dari siksaan). Bulan Ramadhan, bulan Mahabbah. Demikianlah gedung-gedung anugerah dalam bulan anugerah, di mana kuncinya adalah sejauhmana kita menghargai kehadiran bulan Ramadhan tersebut. Niat adalah kunci dan asas. Jika seseorang tahu apa yang dia cari, maka mudahlah dia melakukan sebarang pengorbanan untuk mendapatkannya.

No comments:

Post a Comment